Sunday, October 31, 2010

Lebaran 2010 - Raya Di Taiping

Assalammualaikum...

Salam bersua kembali....rindu banget aku pada blog yang satu nie..terabai plak rasanye..apakan daya masa aku yang terpaksa dibahagikan kepada banyak perkara  membuatkan aku tidak berkesempatan langsung nak mengupdate blog nie..musti reader2 blog aku kat luar sane pun menantikan kemunculan ku.....hehhee..prasan lebey..



k lah...nak story pasal raya..last entri pun pasal raya kan..so nak continue..walopun agak tertinggal jauh..tp still leh cite kan..nak dikesahkan...raya tahun ni giliran beraya di rumah mak abah aku di Taiping..tapi kalau nak ikutkan..abg cayang aku tak kisah pun sebab kami dah memang menetap di Manjung...asik ulang alik ke rumah mertua...sekali sekala jer dapat balik Taiping memandangkan masa bekerja aku dan abg cayang selalu tak serasi...Untuk dipendekkan cite layan la perjalanan keluarga ku dan aksi kami berhari raya ek...

SEHARI SEBELUM RAYE...


hahahha...kalau ikutkan kami pulang ke kampung halaman di Taiping pada 8hb September 2010 bersamaan 2 hari lagi nak raya...aku dan abg cayang diside balik awal sebab sepanjang puasa memang kami xbalik langsung utk bersama-sama bersahur dan berbuka..so amik tarikh tu..puasa dapat then terus beraya..ok kan...macam biasa la...asal balik Taiping dalam kepala otak aku asik nak berjalan..lepak2..shoping2...dan macam lagi..pada aku masa berada di Taiping nie la aku nak manfaatkan dengan pelbagai aktiviti...kalau kat manjung aku sebuk dengan kerja...nak keluar pun malam jer lah...kat Taiping pun lebih banyak pilihan kot berbanding Manjung...huhu..lokasi yang menjadi peberet..Taiping Sentral, Tesco, Taiping Jaya dan ada la beberapa pasaraya yang menjadi pilihan...


RAYA PERTAMA KU...

Bangun seawal 6.00 pagi..sedia dan buat ape yang patut..tolong mak kat dapur untuk sediakan juadah hari raya...then siapkan baju melayu abg cayang ku..nak ke masjid..siapkan Acha yang bangun agak lewat pada hari tu..hrmmm..tido lewat... then last..aku pulak siapkan diri aku...lepas semuanya selesai dan abg cayang ku pun dah balik dari solat hari raya..sesi bergambar pulak..dek kerana kamera aku yang rosak..aduss..nak rosak pun time raya..hrmmm..ape bleh buat..guna jer la kamera handpon 2 mp jer..so gambo pun xde la nk clear..janji ada gak gambo kenangan nie..

Mak dan Abah ku...

Aku & Abg Cayang..tak lupe si genit Acha...

My Little Acha...

My sis

Agenda selepas makan-makan dan minum sedikit sebanyak...kami bergerak ke Bagai Serai, tempat kelahiran abah ku...sebenarnye kat sana masih ramai sanak saudara keluarga sebelah abah..tapi aku dan adik-adik yang lain tidak terlalu akrab dengan mereka...ntah la..adakah sebab abahku 'anak terbuang'...bukan la kene buang keluarga..tapi kehidupan kami yang sentiasa berdikari dari dulu tanpa mengharapkan belas ihsan keluarga lain..membuatkan kami rasa sedikit terasing...abah ku masih mempunyai emak kandung malah juga mak tiri...hrmm..hebat atuk aku dulu...atuk aku dah lame meninggal dunia..tak silap aku tahun 2004 rasanye...abah aku cakap "tok pah" tringin nak tengok cicit nye..Acha la cicitnye yang kedua selepas anak adik aku yang kini dah berusia 5 tahun...memang lepas kawin aku tak berkesempatan nak ke Bagan Serai jumpa mereka semua...sebab tu raya tahun nie kami balik..(MUNGKIN JUGAK SEBAB RUNGUTAN DARI MEREKA...sampai camtu sekali kan...teruk betul aku nih...)


Acha dan Onyang nye..."tok pah" nama gelarannye...ni satu2 nye opah yang aku ada...


Rumah sederhana kecil ni dihuni oleh "tok pah" bersama seorang anaknya yang "OKU" dan seorang cucu yang tinggal bersamanye sejak kecil...mereka juga adik beradik tiri abah aku sebab "tok pah" kawin lain selepas bercerai dengan atuk aku..unik kan cite orang dulu-dulu nih...kalau dicerita sehari tak abis...hampir 4 jam kami di Bagan Serai..lokasi seterusnya ialah ke Kubu Gajah,Selama...still dalam negeri Perak ek...sempadan dengan Kedah...kali ni kami terus ke rumah adik aku yang kedua..pak ngah kepada Acha...kat sane kami dapat makan laksa dengan sepuasnye..hrmm..sedapppp..

disebabkan terlalu syok makan laksa sampai lupe nak bergambar...ni jer la yang sempat...
ok la tuh...
Sekejap ajer kami di rumah pak ngah Acha..kami pun bertolak balik ke Taiping...fuhhh....sempat lagi tuh.singgap jap kat Pasaraya Econsave..hahha..dekat jer ngan umah mak aku kat Taiping tu....mak abah nak beli barang..kami plak..sempat jer lepak sambil makan aiskrim...hehehhe...


Acha yang memang suke mamam aiskrim..yum..yum...tunggu atuk lame beno...

RAYA KEDUA KU..

Hari kedua berhari raya dah tak ke mana..hanya melayan tetamu yang datang...sedara mara..jiran tetangga..member-member kampung yang masih ingat pada aku...tima kasih sebab sudi datang...setelah penat melayan tetamu...dan dah rasa tetamu kurang..aku dan abg cayang kuar cari makan..kami lepak di TESCO makan kat situ..raya-raya pun ramai yang beraya di pasaraya..hahhaha...petang kami balik..lepak sambil cuci mata..hehehe..malam plak..sambung main bunga api ngan Acha...pastu titun...

RAYA KETIGA...
Balik Manjung semula.. ISNIN dah keje...huhu...

P/S : Raya di Manjung pulak...MPM...

No comments:

Post a Comment