Sunday, July 18, 2010

Kisah dan Kesah Ku yang Tertangguh....

Salam semuanye...rakan blog..dan pembaca-pembaca blog di luar sane..

Untuk makluman, semalam aku cuti..tetiba naluri aku rasa nak sangat cuti kan...tambah plak dengan rasa penat yang meruntun..ape lagi maka cuti lah aku semalam...hahha..cuti pun rasa penat xabis lagi..tp ok la kan..daripada aku menghasilkan kerja yang xde produktiviti dan berkualiti lagi berkuantiti..baik aku rehat minda lapangkan jiwa kat rumah bersama my lovely daughter yang semakin nakal..Acha...muahhh..mama sayang kamu...
yang benonye ari nie aku nak story banyak cite..lagi pun ni time lunch hour so..tak salah kot isi masa nie untuk update blog..maklumlah area rumah sewa aku sekarang cukup bermasalah dengan network broadband nie...hmmm..kene banyak sabo..abis kontrak dengan maxis nie nak tuko len plak...janji aku dapat online hari-hari...

so aku nak gabungkan ke semua aktiviti dan perkara-perkara yang aku dah tertangguh sekian lame..dengan sedikit cite dan banyakkan gambo..hahhaha...kire ok la..sebab orang suke layan gambo dari dengar cite panjang bejela..kan..so zazzzzsss..layan ek...

1. Aku dan Acha di Chalet Impian

Sekarang nie aku dah xde banyak masa untuk berehat apatah lagi nak beristirehat yer kengkawan..hari sabtu ahad pun hari kerja aku..macam biasa pagi sampai petang malah lebih dari waktu kerja seharian aku..aku bertukar2 shif dengan pian rakan setugas aku di unit pelancongan MPM nie..so ble time die ada hal ke..nak balik kampung ke..aku la penggantinye...so kadang-kadang sampai terpaksa juga bawa si kecil Acha sebab kesian die x ke mane-mane walaupun time tu benonye time mamanye cuti...macam biasa pagi aku anto kejap ke rumah MIL aku..then petang dalam kul 4 aku datang amik die..trus ke Chalet Impian..lepak2 sampai kul 6..kutip duit parking..baru aku balik..Acha pun sempat la tinjau2 ape yang ada kat chalet tu...sambil tangan nye tajam tunjuk itu ini..dan mulutnye kecilnye yang asik ngomel aje...

Bos Baru Chalet Impian



2. PiNdaH RuMah @ Lari Dari MERTUA ku...

Kalau korang nak tau aku dah pun berpindah ke rumah sewa yang pernah diduduki oleh my SILdulu..die pun dah berpindah ke rumah barunye kat taman sejati xsilap aku la kan..bukan pasal isu pindah rumah sebab ada krisis dengan mertua tapi yer lah kan..suke ati aku la nak pindah kan...tapi ble cite kat orang sume buat tanggapan poyo aku ada krisis dengan famli husband..biar sekalipun mulut mak mertua aku tu laser..nak kata aku nie berkrisis memang TIDAK...kalau xpercaya pi la tanya mak mertua aku tu..die xpenah bohong tapi tipu sunat ada la..hahahha..(rahsian menantu dan mertua) shhhh..alamak carik punye carik gambo umah xsnap la plak..rumah xla cantik mane..tp pada aku cukup selesa untuk kami anak beranak...

3. Nasi Ayam For Acha...

hmmm..kalau korang nak tau Acha memang suke makanan yang berasaskan ayam..pendek kata memang tak tolak la kalau bagi die ayam...cume jangan ayam idup tu dah ler...suke tapi takut..hmmm..camne tu ek...tanya la acha...hahahha...so skali skala pe salahnye buatkan acha makanan peberetnye..Nasi Ayam....janji ade ayam...dulu die sebut yayam..tapi sekarang dah ok sebutannye...AYAM...so ni la hasilnye...habis abah dan acha makan...sedap la tu...(masuk bakul..???)

Habis di bedal Acha dan Abahnye....
4. Nasi Lemak 

Hahahaha..buat pertama kali aku buat Nasi Lemak nie..tringin nak cuba..aku suke tgk  dan tolong MIL aku memasak..sebab die memang rajin memasak...kadang-kadang ade jer la mende yang die nak masak kat dapur tu..aku memang respect habis la MIL aku nie..walau pun kesihatannya kadang-kadang tidak mengizinkan die nak buat itu ini..tapi gagah jugak nak buat....untuk percubaan pertama nie takut jugak tak jadi..paling takut nasi jadi mentah..tak cukup masak atau santan kurang..ish..macam-macam la..untuk sediakan bahan lain tak menjadi masalah besar bagi aku...nasi lemak aku diiringi oleh beberapa menu wajib iaitu telur rebus, ikan bilis dan kacang tanah goreng dan tambah dengan ayam masak merah..hahaha...kalau kat kedai nie mau paling murah RM2.50 sebab ada ayam...
Jangan tak tau..aku buat nasi lemak nie time keje tau..bukan cuti..sok pepagi masa anto acha ke rumah opah dan atuknye..aku tapau skali nasi lemak nie untuk atuk dan opah Acha pagi tu...walau tidak sesedap mane..tapi habis gak dimakan...cume opah kata atuk komen nasi tak berapa masin...saje aku tak mau masin2 nie...bukan tak buh garam..tapi dikurangkan kuantiti penggunaan garam...baik untuk kesihatan yer atuk..ni la hasilnye yer kengkawan...jangan takut untuk mencuba sesuatu walau kadang2 percubaan itu tidak menyebelahi kita..bukan alasan kita tak pandai memasak.....selamat mencuba...

Nasi Lemak Spesel punya....

Rasanye itu jer lah antara entry aku yang tertangguh..kalau ade yang lain tu maybe aku pun dah lupe agaknye...rasanye ada lagi yang aku nak muatkan dalam blog nie...tapi dalam slot dan entri yang len ek..tungguuuu...bye..

No comments:

Post a Comment