Sunday, July 18, 2010

SyokNYe Mak Abah ku Datang Umah....

Halloooo....salam geng semua...

Untuk entri memang aku kesali..sebab tak satu pun gambar kenangan yang aku snap untuk masukkan dalam blog...xper la....memang time aku tak tau ke mane hilangnye charger kamera ku...ape bleh buat..dah xde rezeki...1hb Julai 2010 (Khamis), jam 9.00 malam..aku call mak aku..tujuannya macam biasa la nak tanya kabo..tetiba mak aku bagitau hasrat die ngan abah nak datang umah aku...wah..besarnye hati aku bile diaorang nak datang...memang aku tunggu-tunggu kedatangan mereka..aku cakap datang la..

Abah aku takde kereta so depa datang naik bas jer...turun ipoh dan trus ke Manjung...aku nak ambik pun masa tu time keje..hari Jumaat...dah suntuk..dengan si Acha lagi...Abg Cayang aku pun keje malam...so terpaksan diaorang nek bas jer..ok la tu..lagi pun kami dah biasa dengan bas nie...lagi mudah...

2hb Julai 2010, Jumaat, jam 7.30 malam...masa tu aku tengah masak untuk makan malam..fon aku berdering..dengar suara mak kata dah sampai...mak, abah dan mak long aku pun tiba di stesen bas Manjung nie...aku dengan Acha jer la ke stesen bas amik diaorang ber3 sebab Abg Cayang ku kerja malam...sampai aje aku di stesen trus call mak..aku pun bawa diaorang sume balik umah aku..disebabkan kepenatan..lepas makan rumah aku sunyi sepi..semua tido..cume Acha jer yang gedik tak mo tido sebab asik nak main dengan "tuk Acan" nye...hahhaha...rindu ke hape....

Sok pepagi lagi Tuk Acan dah bangun..biasa orang kampung musti nak ambil udara pagi...nasib la umah aku tu masih ada kawasan untuk dilihat...rumah paling tepi yang kawasan tepinye nampak terbiar...(untuk makluman aku tengah usaha membersihkan kawasan tepi rumah aku sikit2..kene pandai curi masa jugak...)

Agenda aku pagi nie bawa mak, abah dan mak long aku melawat umah mertua aku..itu perkara wajib la..sebab mertua aku pun dah lama tak datang ke Taiping..borak-borak panjang, gelak ketawa...pastu aku suh mak call yati @ wati my SIL .. mak bagitau kami nak datang umah...kami  pun bergerak ke sane..duk kejap..trus balik umah...cadangnye nak bawa jalan lagi..tapi si Acha dah terlentuk di bahu Tuk Acan nye...kami pun balik...kenyang makan pagi tadi masih bersisa...tu pun tak habis dijamah...

on de way balik..aku singgah kedai jap..menu aku hari tu ialah tomyam, ikan goreng dan sedikit sayur dan ulam...selera tengok mak abah dan mak long aku makan...pas makan dalam kul 3.00 petang..sume nye lenyap..tido kepenatan...Acha pun tido dengan Abahnye...aku dengan Tuk Acan jer tak tido...aku macam biasa la...asal free jer dan cuaca redup..aku kuar ke halaman tepi rumah untuk mencangkul dan sebagainye...turut sama hari tu ialah Tuk Acan..die la banyak tolong aku menebas..mencantas..sampai clear gak la semak di belakang tu..tq abah... 

selesai keje dah agak petang..siap bakar sampah lagi...malam tu aku bawa diaorang ambil angin dan shoping di Bandar Lumut...bukan selalu dan serasa aku tak penah pun depa jalan ke Lumut...so kesempatan nie aku bawa la depa lepak di Lumut dan abah nak makan mee goreng mamak..so lepak makan di DJ Restoran Lumut....around kul 10 lebih baru kami balik umah....pastu tido sebab pagi-pagi esoknye diaorang sume nak balik awal...
mak plak nak kejar pasar pagi kat Kamunting tu..ada barang penting nak kene beli katanye...soknye kul 6.45 pagi aku dah bawa depa ke stesen bas Manjung...pukul 7.00 pagi diaorang pun tinggalkan stesen bas Manjung...yang sedihnye si Acha sebab Tuk Acan tinggalkan die..Acha nangis sampak terdengar esakan kecil..sian die..nanti Tuk Acan datang lagi ek..pujuk ku..dan tangisan Acha juga buatkan aku bebaur hiba....END..

No comments:

Post a Comment